פחד מטיסות ודרכים להתמודדות

יש אנשים שטסים מדי חודש לפגישות בחו"ל או מדריכים טיולים במקומות נידחים. רובנו עולים על טיסה לפחות פעם בשנה, לחופשה משפחתית או זוגית, לטיול שחיכינו לו כל השנה. אנחנו לא עוצרים לחשוב על הטיסה עצמה אלא ממוקדים במטרה – הנחיתה, הבילוי בארץ זרה, החוויות שנצבור בדרך לפני שנעלה שוב אל הטיסה ונחזור הביתה. עבור אנשים שסובלים מפחד מטיסה, החוויה הזו שונה לגמרי. הם מתמודדים עם פחד עצום ולעיתים קרובות לא מסוגלים בכלל לדמיין את חוויית הטיסה. הם מוותרים על התענוג מראש.

כיצד מתבטא פחד מטיסה?
פחד מטיסה הוא תחושה של חרדה הקשורה לטיסה עצמה. אדם הסובל מחרדות טיסה מרגיש כי הטיסה היא סכנה עצומה. הוא מנסה להגן על עצמו מפני הסכנה ובדרך כלל נמנע מחוויית הטיסה. כאשר הוא חייב לטוס, הוא עובר למעשה התקף חרדה לכל דבר, ברמות שונות בהתאם לרמת החשש והפחד. התקף חרדה יכול להתבטא בתחושות לא טובות בגוף, במתח עצום, דפיקות לב מואצות, הזעה, לחץ דם גבוה, תחושת סחרחורת, בחילה ואפילו קשיים בנשימה.
פחד מטיסות מופיע לא רק בזמן הטיסה עצמה, כאשר אותו אדם הסובל מחרדה יושב במטוס ומרגיש שעוד רגע הקרקע עומדת להישמט תחת רגליו ומשהו נורא הולך לקרות. חוויית הפחד מתחילה הרבה לפני שהוא עולה על המטוס.
במהלך הימים שלפני הטיסה ואפילו כבר כאשר הוא מבין שבקרוב יהיה עליו לעלות על המטוס, מתחילים להופיע תרחישים זוועתיים. הוא מתחיל לדמיין התרחשויות טרגיות, הוא טרוד בחוויית הטיסה והוא הופך לאדם הרבה יותר רגיש וטרוד. יש אנשים שמתחילים לחלום סיוטים בלילה, יש אנשים שפשוט משתתקים ומפחדים לדבר ויש כאלו שאינם יכולים להפסיק לדבר על חוויית הטיסה, מתוך רצון להוציא החוצה את החרדה, לשתף אותה.
תופעה נוספת שמאפיינת אנשים שסובלים מפחד מטיסות היא התעניינות גוברת בכל דבר שקשור לטיסה. הם אוספים מידע על תאונות טיס, על אסונות נוראיים, על חברות תעופה שכשלו ועל כל מיני דברים שליליים שקשורים לטיסה. זה עוזר להם לחזק את טענותיהם ולספק תירוצים לחרדה.

למה אנחנו סובלים מחרדות טיסה?
חרדות טיסה יכולות לצוץ מסיבות רבות. אצל רבים מהאנשים הסובלים מהתופעה חרדה התחילה כאשר התמודדות עם חוויה שלילית במהלך טיסה. זו יכולה להיות גם התרחשות מינורית וזניחה שקרתה במהלך הטיסה שיכולה להוביל לחרדות ברמות שונות בעתיד.
במקרים רבים החרדה מתפתחת כתוצאה משמיעת חדשות וסיפורים על מצבים לא נעימים שהתרחשו במטוסים, חוויות לא נעימות שעברו קרובים ובני משפחה או אפילו צפייה בסרט שמתעד תאונת מטוס. החרדות יכולות לצוץ גם אצל אנשים שלא חוו טיסה מימיהם.

כיצד מתמודדים עם פחד מטיסה?
כיום ישנם שפע של טיפולים המסייעים להתמודדות עם הפחד. בראש ובראשונה, ניתן לפנות לפסיכולוגים ומטפלים אשר מתמחים בחרדות. לרוב מדובר בתהליך שכדאי להתחיל אותו לפני טיסה צפויה ורצוי להתמיד בו במשך תקופה. כאשר מדובר בחרדה משמעותית מאד ניתן להיעזר בטיפולים קוגניטיביים מקיפים, שמתמחים בחרדות ובין היתר גם בפחד מטיסות.
טיפולים נוספים שידועים כמסייעים לטיפול בחרדות מגיעים מעולם הרפואה המשלימה. ביניהם טיפולי דמיון מודרך, דיקור סיני ומדיטציה מסוגים שונים. טיפולי מדיטציה ודמיון מודרך מלמדים את אותו אדם שסובל מפחד מטיסות כיצד להתמודד עם הפחד על המטוס. הם מתרגלים חיבור לתת מודע, לחרדה עצמה ולתחושות המתעוררות בזמן הטיסה ועוזרים להתמודד עם החרדה כשהיא מופיעה ולעבור את הטיסה ללא חרדות. בנוסף, ניתן להיעזר בתכשירי הרגעה טבעיים כמו פרחי באך.

רוצה שנצור אתך קשר? השאר פרטים או התקשר - 03-50-800-40

עדיין אין תגובות.

השאר תגובה

עליך להיות מחובר על מנת לפרסם תגובה