שדה דב

שדה דב – סיפורו של שדה התעופה התל אביבי
הוא אחד משדות התעופה הקטנים הותיקים בישראל, הוא נמצא בצמוד לעיר המבוקשת והסואנת ביותר בישראל והוא משמש גם כבסיס טיסה של חיל האוויר הישראלי. שדה התעופה שדה דב, שנקרא בשמו הרשמי נמל התעופה דב הוז, עבר טלטלות עם השנים אך עדיין ממשיך לשרת אלפי אנשים בכל שנה. על נמל התעופה התל אביבי הראשון ועל מה שצפוי לו בשנים הבאות.

תחנת יציאה ונחיתה לטיסות פרטיות וצבאיות
נמל התעופה דב הוז הוקם כבר בשנת 1938 וכיום משמש לכמה שימושים חשובים וקריטיים. השימוש העיקרי שלו הוא להמראות ונחיתות של טיסות אזרחיות בתוך ישראל. במהלך שנה עוברים בנמל מאות אלפי אנשים בדרכם לאילת ובחזרה ממנה ויוצא מהנמל גם קו טיסות לחיפה ולמקומות נוספים בארץ.
לצד הטיסות הפנימיות האזרחיות, פועלות בנמל התעופה חברות המציעות טיסות פרטיות בתוך ישראל ומחוצה לה. בטרמינל 2 של שדה דב נוחתות לאורך השבוע טיסות מחו"ל של חברות תעופה קטנות שמתאפיינות במספר נוסעים קטן, עד 30 נוסעים בכל טיסה.
אנשי עסקים, סלבריטאים, להקות ואמנים המגיעים להופעות בישראל, קבוצות ומשלחות מגיעות בטיסות פרטיות קטנות לשדה התעופה שדה דב.
לצד הטיסות האזרחיות והפרטיות, פועל בשדה התעופה גם בסיס טיסה של חיל האוויר הישראלי הנקרא "כנף 15". גם מערך בקרת הטיסות בתוך שדה דב מופעל על ידי חיל האוויר ומפוקח על ידיו.

מהמנדט הבריטי ועד היום - קצת היסטוריה
ההיסטוריה של שדה דוב לוקחת אותנו אחורה אל תקופת המנדט הבריטי בישראל. בשנת 1937 פנה ישראל רוקח שהיה אז ראש העיר של תל אביב לבריטים וביקש להקים שדה תעופה שיספק מענה חלופי לשדה התעופה בלוד, שסבל אז בעקבות הסכסוך הערבי-יהודי. שנה לאחר מכן החלו עבודות הבנייה ולאחריהן נפתח קו הטיסה הראשון בין תל אביב וחיפה ובין תל אביב לביירות. שדה התעופה נקרא שדה התעופה דב הוז שנתיים לאחר מכן, כאשר סגן ראש עיריית תל אביב דב הוז נהרג בתאונת דרכים.
בשנת 1947 הציעה חברת "אווירון", חברת תעופה שפעלה בחסות ההגנה, להקים עוד קווי תעופה ולהכשיר שישה מטוסים לטיסה משדה דב. במקום נבנה מסלול הטיסה הנוסף שעליו טסו מטוסי תובלה. השדה המשיך לתפקד כשדה לטיסות פנים גם במהלך מלחמת העצמאות, אז פעלה בשדה טייסת האריה, שעסקה בצילום וריגול אווירי.
לאחר הכרזת המדינה במאי 48 פגעו בשדה התעופה דב מטוסי הצבא המצרי וגרמו לנזק רב. השדה עבר שיקום ובשנות החמישים הפך לשדה תעופה אזרחי שמשמש לטיסות פנים ולטיסות של משטרת ישראל, מטוסי ריסוס ופעילויות הדרכה לטייס.
בסוף שנות החמישים העבירה חברת ארקיע את מטוסיה לשדה דב והחלה להציע קו טיסות לאילת ב-50 דקות בלבד. בנוסף, הוגברה פעילות חיל האוויר בשדה והוא החל להשתמש בשדה דב כחלק ממערך הטיסות שלו.
בשנות השמונים הצטרפו לחברת ארקיע חברות נוספות, ביניהן "שחף" ו"סנונית" שהציעו קווי טיסה למקומות שונים בישראל, ביניהם באר שבע, עין יהב, מגידו ואחרים.
בשנות האלפיים הצטמצמה משמעותית פעילות חברות התעופה בשדה דב. איומי סגירת השדה, תלונות התושבים בתל אביב המתפתחת ופתיחת הטרמינל החדש בבן גוריון, כל אלו גרמו לצמצום הפעילות של השדה ולדיונים רבים בנושא סגירת שדה התעופה.

האם שדה דב צפוי להיסגר?
במהלך השנים האחרונות מתנהלים דיונים לגבי סגירת שדה התעופה. לפני כחמש שנים החליט שר התחבורה כי שדה התעופה ייסגר ויועבר למקום אחר. ההחלטה הזו אושרה על ידי הממשלה בשנת 2012. נכון לכרגע, שדה התעופה צפוי להיסגר במהלך שנת 2016 והפינוי שלו אמור להסתיים בשנת 2018.

רוצה שנצור אתך קשר? השאר פרטים או התקשר - 03-50-800-40

עדיין אין תגובות.

השאר תגובה

עליך להיות מחובר על מנת לפרסם תגובה