ההיסטוריה של התעופה

אנחנו עולים על אלפי ועשרות אלפי מטוסים מדי יום. גדולים וקטנים, משוכללים יותר ופחות. אנחנו נעזרים בהם כדי להפוך את העולם לקטן יותר, קרוב יותר ומאוחד יותר. אנחנו מעבירים על גביהם סחורה וציוד מארץ אחת לארץ אחרת, אנחנו מצילים באמצעותם חיים ואנחנו מנהלים חיים עסקיים וקריירות שנמתחות בין יעד אחד ליעד אחר. עולם התעופה מאפשר לנו לחיות חיים שבהם כל מקום פתוח בפנינו.
החלום של בני האדם להפוך לציפורים ולעוף גבוה מעל לבתים, לכפרים ולערים הפציע כבר לפני אלפי שנים. עדויות לשאיפותינו לעוף ולטוס קיימות מאז המאה השישית לפני הספירה. במשך אלפי שנים ניסו אנשים מכל רחבי העולם בעלי חזון וחלום ויש שיאמרו גם שגעון לבנות כלי טיס שיממשו את השאיפה הזו.

עד המטוס הראשון
את הניסיונות הראשונים לבניית כלי טיס אפשר למצוא כבר בסין העתיקה, אז במאה השישית לפני הספירה ניסה איש מדע לבנות את כלי הטיס הראשון. מאז ועד תקופת הרנסנס ניסו אנשים בכל מיני מקומות בעולם לפתח כלי טיס, ביניהם אנשי צבא ספרדיים שבנו מצנחים וכלי טיס קטנים, ששימשו לפעילויות הצבא.
היה זה ליאונרדו דה וינצ'י שבנה בתקופת הרנסנס דגמים ראשונים של מה שיזוהה אחר כך כמטוס וכמסוק. רוב הדגמים האלו לא הצליחו לעזוב את הקרקע אפילו לרגע אחד. בשנת 1783 הצליחו האחים מונגולפייה מצרפת לטוס בכדור פורח. זו נחשבת הטיסה הראשונה של האדם. הכדור אמנם טס אבל גם נכשל להתמיד בטיסתו.
בשנת 1891 הציג הגרמני אוטו ליליינטל את הדאון הממונע הראשון, אך סופו היה טראגי כאשר התרסק יחד עם דאונו וחלומו נשבר. בשנת 1903 הגיע סופסוף המטוס הראשון שנבנה על ידי האחים רייט, זהו היה דאון ממונע במנוע בוכנה.

מהאחים רייט ועד צ'רלס לינדברג
האחים ווילבור ואורוויל רייט מאוהיו חלמו לבנות מכונה מעופפת. בתחילת המאה עסקו בלי הרף בבניית דאונים וערכו מדידות וניסויים. בשנת 1903 הצליח אורוויל להמריא לגובה של 37 מטרים בטיסה הקצרה בתבל, שערכה 12 שניות בלבד. למרות הטיסה הקצרה, זה היה שיא חדש ופריצת דרך בתחום התעופה.
מאז הפיתוח של האחים רייט החלו חברות מסחריות לפתח את המטוסים הראשונים. ב-1909 חצה לואי בלריו במטוס את תעלת למאנש וב-1910 הוטס מטוס הסילון הראשון. בשנת 1913 הפכו מטוסים לראשונה לכלי עזר במהלך קרב צבאי, כאשר השתתפו באופן פעיל בקרבות בין איטליה והאימפריה העותמאנית. זה היה לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה, בה כבר השתתפו מטוסי קרב ראשונים, בעיקר בחסות הצבא הגרמני.
במהלך שנות המלחמה ואחריה התפתח ענף הטיס באופן משמעותי. הטיסה הבינלאומית הראשונה יצאה מניו יורק במאי 1927 ונחתה בפריז כעבור 33 שעות טיסה. על הטיסה הזו היה חתוך צ'רלס לינדברג שנחשב לאחד מאבות התעופה.

התפתחות התעופה האזרחית
בשנות ה-30 של המאה הקודמת חווה ענף התעופה את תקומתו הראשמית, עם חברות שלקחו על עצמן לפתח מטוסים איכותיים, גדולים וחזקים יותר, העשויים מסגסוגת אלומיניום. לאט לאט למדו נוסעים, שעד כה התניידו ממקום למקום על ידי אוניות, כי אפשר לסמוך על כלי הטייס החדשים וקווי טיסות ראשונים החלו להתבסס בכל רחבי העולם.
עם השנים הוקמו שדות תעופה והתבססו קווי תעופה שהגיעו למקומות שונים על כדור הארץ. תחילה לערים גדולות ומרכזיות או לאיזורי לחימה וצבא ובהמשך גם לערים קטנות ולמדינות פחות מתפתחות.
שנות ה-30 הסתיימו עם 2 פיתוחים מהפכניים בתחום התעופה. איגור סיקורסקי הטיס בארצות הברית את ה-VS-300 שהיה המסוק הראשון שנבנה בתצורה המודרנית, ואילו מעבר לאוקיינוס פיתחו במקביל פרנק ויטל הבריטי והאנס פון אוהיין מגרמניה הנאצית את מנוע הסילון. שתי ההמצאות הללו עתידות להשפיע על עולם התעופה רק לאחר מלחמת העולם השנייה שכבר עמדה בפתח.

ממלחמת העולם השנייה ועד היום
מלחמת העולם השנייה הייתה המלחמה הראשונה בה הפכו כלי הטיס לכלי לוחמה מוביל. צבאות בנות הברית מול צבאות גרמניה וחברותיה השתמשו במטוסי קרב מסוגים שונים, מטוסי תובלה, הליקופטרים ושלל כלי טיס קטנים ללוחמה ולריגול אחר האויב.
לאחר מלחמת העולם השנייה התבסס יותר ויותר ענף התעופה האזרחית. חברות תעופה לאומיות הוקמו במדינות רבות, ביניהן גם ישראל שהציגה את החברה הלאומית אל-על. כיום, ענף התעופה הוא אימפריה בינלאומית עם שדות תעופה בערים רבות בכל מדינה, טיסות פנים וחוץ שממריאות מדי כמה דקות, הוזלות משמעותיות במחירי כרטיסי הטיסה ושפע של קווי תעופה שנפתחים מדי עונה.

רוצה שנצור אתך קשר? השאר פרטים או התקשר - 03-50-800-40

עדיין אין תגובות.

השאר תגובה

עליך להיות מחובר על מנת לפרסם תגובה